Mielipide kolumniin (jullkaistu Keski-Uusimaa lehdessä 4.12.2016), joka käsitteli työrauhaa kouluissa:
”Arto Luukkanen on kolumnissaan (K-U 4.12.2016) vedellyt mutkat suoriksi yksinkertaistamalla ongelmat ja leimaamalla integroidussa opetuksessa olevat häiriköiksi sekä vaatimalla ”oppimishäiriöiset” eristettäväksi omille luokilleen pois ”normaalien” oppilaiden silmistä.
Kuitenkin kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että erityisluokassa oppiminen ei ole niin tehokasta kuin tavallisessa luokassa. YK onkin pyrkinyt jo vuosikymmenien ajan edistämään sitä, että kaikilla oppilailla olisi oikeus opiskella tavallisessa luokassa ja myös EU on tukenut tätä kehitystä. Onko Arto Luukkanen todellakin sitä mieltä, että tämä vuosikymmenien kehitys pitäisi katkaista ja taantua takaisin eristämiseen ja leimaamiseen?
On liian helppo ratkaisu niputtaa kaikki oppimisvaikeuksista kärsvät samaan häiriköivään ryhmään unohtaen, että häiriköitä löytyy myös ns. normaalien ryhmästä. Erityisvaikeudet eivät välttämättä aiheuta häiriökäyttäytymistä. On aika käsittämätöntä syyttää oppimishäiriöisiä tai lievästi kehitysvammaisia yleisopetuksen järjestyshäiriöistä.
Järjestyshäiriöt eivät ratkea yksikertaisilla tempuilla. Jos niin olisi, ei häiriöitä olisi.
Pirjo Komulainen
valtuutettu, sd”
Jaa tämä artikkeli